Köpvillkor

Välkommen som kund hos Lammboden. Vi hoppas att du ska bli nöjd med din beställning. Du har full rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du tar emot varan. Alla beställningar är välkomna men du måste ha fyllt 18 år för att beställa från vår webbshop. När du har lagt din beställning skickas en orderbekräftelse till den e-postadress som du har angett.

All hemförsäljning sker med tillämpning av konsumentköplagen (SFS 1990:932) samt distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59). Mer information finns hos www.konsumentverket.se

Betalningssätt

Du kan välja att betala dina varor med: Bankgiro, Swish eller Klarna-betalning (faktura eller kort). Kommer du till gårdsbutiken och handlar går det bra att betala med kort eller swish.

Efter lagd beställning betalas varorna på valt sätt. När betalningen nått oss går leverans iväg inom 1-14 dagar. Vi arbetar för att din integritet skall behållas och hanterar dina uppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Priser

Alla priser anges i SEK, och svensk moms på 25% eller 12% (för livsmedel) är inkluderat i alla priser. Leveranser till länder utanför EU är momsbefriade. Mottagarlandets tullavgifter samt eventuella skatter tillkommer och betalas av kunden.

Observera att olika priser kan förekomma i gårdsbutiken i Stånga och i nätbutiken.

Orderbekräftelse

När du beställt får du en bekräftelse till den angivna e-postadressen med samtliga uppgifter för betalning. Den skickas automatiskt och brukar komma bara någon minut efter din beställning är slutförd. Skulle du inte ha fått den inom en timme kan du börja med att kontrollera att du angivit din epostadress rätt. Det är också vanligt att hotmail, gmail och live-mailkonton är så hårt inställda i sitt SPAM-skydd att dessa mail sorteras ut som skräppost direkt, kolla dina inställningar om du har en sådan mailadress.

Frakt

Frakt inom Sverige kostar 49-99 kr. För övriga länder fråga om prisuppgift.

Leveranstid

Leveranstid inom Sverige är normalt 3-14 veckodagar, från att betalningen mottagits. Är det brådskande ange önskat leveransdatum i beställningen. Om ni mot förmodan inte har mottagit er leverans inom leveranstiden ber vi er att kontakta oss på info@lammboden.se eller 070-111 19 74.

Leverans

Paketen skickas med PostNord eller DHL och är spårbara hela vägen. Du väljer själv vilket fraktsätt du vill använda. Vi mailar försändelse-ID när leverans gått iväg. PostNord och DHL skickar SMS/e-post när det är klart för hämtning alternativt när varubrev har levererats vid postlåda/dörr. I utlandet sker utlämning med Postnords avtalspartners.

PostNord Varubrev levereras i/på brevlåda/utanför dörr. Efter det ansvarar kunden för försändelsen. Frakt med DHL eller PostNord till utlämningsställe kräver att du måste legitimera dig. Det är viktigt att namnet på försändelsen överensstämmer med namnet på mottagarens legitimation. Ska du hämta en försändelse åt någon annan måste både din och mottagarens legitimation visas.

Outlöst paket

De flesta paket finns kvar hos ditt serviceställe i 7 dagar (DHL) till 14 dagar (PostNord), sen går de i retur. När tiden är på väg att gå ut får du en påminnelse. Om du inte hämtar ut din vara och paketet sänds i retur förbehåller vi oss rätten att debitera dig för samtliga fraktkostnader.

Transportskada

Har du tagit emot en försändelse som är trasig rekommenderar vi att du kontrollerar om innehållet är skadat eller om det bara är den yttre förpackningen som gått sönder. Om innehållet är skadat är det viktigt att du kontaktar oss omgående/samma dag samt skickar ett foto på den skadade varan och emballaget, så att vi kan gå vidare med en anmälan till PostNord/DHL.

Reklamationer

Vi kontrollerar våra produkter noga innan leverans. Har du trots det fått en skadad eller felaktig vara ber vi dig kontakta oss omedelbart, så vi kan byta ut den mot en ny utan kostnad. Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden,se arn.se. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte.

Vid eventuella reklamationstvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut. För att reklamera en vara enligt Konsumentköpslagen krävs att felen inte kan skyllas på felaktigt bruk, normalt slitage eller annan skadevållande åtgärd. För prisnedsatta varor gäller inte reklamationsrätten. 

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Ångerrätt eller byte

När du ångrar ett köp inom 14 dagar efter att du tagit emot varan betalar vi tillbaka allt, men du står för kostnaden för returfrakten. Var vänlig och kontakta oss före retur eller eventuellt byte och invänta vårt svar.

Ångerrätt gäller endast för oanvända produkter. Lämna uppgifter om ordernummer, namn, bankkonto med clearingnummer samt bankens namn i paketet. Vi löser inte ut varor som skickas till oss mot postförskott eller efterkrav. Ångerrätten gäller inte för livsmedel eller specialtillverkade produkter som sytts särskilt åt dig efter dina önskemål.

Vid nyttjande av din ångerrätt: Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info@lammboden.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Skicka retur till: Lammboden Almungs Gård AB, Stånga Almungs 519, 623 60 Stånga, Sweden. Mobilnummer för SMS-avisering: 070-111 19 74.

Välkommen med din beställning!

Kontaktuppgifter
Lammboden Almungs Gård AB
Kia och Bengt Viken 
Stånga Almungs 519, 623 60 Stånga
info@lammboden.se
Tel:070 111 19 74
organisationsnr 559274-3727



  1. Ansvarsbegränsning
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt 
  • Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Köpvillkor och integritetspolicy

Köpvillkor


Personuppgifter/kunduppgifter/GDPR
I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter så som kundnummer, namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Uppgifterna använder vi i vår verksamhet för att kunna hantera din beställning samt för att kunna ge dig bästa möjliga service. De personuppgifter som lämnas vid registrering och beställning hos Lammboden behandlas konfidentiellt. Vi lämnar aldrig ut några personuppgifter och säljer inga uppgifter till tredje part. Enligt dataskyddsförordningen (GDPR - General Data Protection Regulation) har du rätt att få ut den information som vi har registrerat om dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant har du rätt att begära rättelse eller att informationen helt tas bort. Vi vill att du som kund ska känna dig trygg med våra tjänster och säkerhet då det är kopplat till din personliga information. Lammboden samlar in så lite information som möjligt. Vi behöver veta var du bor och hur vi kan kontakta dig, gällande din beställning och för att kunna leverera din beställning. Har du skapat ett konto hos oss var noga med att logga ut från kontot när du är klar med din beställning, allt för att skydda dig mot obehörig användning. Läs mer om vår integretetspolicy längre ner på sidan. Har du frågor gällande dina kunduppgifter vänligen kontakta oss.



Observera att olika priser kan förekomma i gårdsbutiken i Stånga och i nätbutiken.

Betalning
Vi erbjuder förskottsbetalning till bankgiro, swish, kortbetalning samt fakturabetalning. Kommer du till gårdsbutiken och handlar går det bra att betala med kort och swish. 

- Förskottsbetalning - kostnad 0 kr
Förskottsbetalning sker till bankgiro 5529-4458. Vid val av förskottsbetalning måste ordernumret du erhållit i orderbekräftelsen uppges, för att vi ska se vem avsändaren är. Varorna skickas när pengarna har kommit oss tillhanda, vanligen 1-3 bankdagar. Observera att om vi inte har erhållit någon betalning inom 15 dagar från orderdatumet, kommer beställningen att annulleras.

- Kortbetalning - kostnad 0 kr
Vi samarbetar med betalningstjänsten Payson med vilken det är möjligt att betala med betalkort. Lammboden hanterar ingen kortinformation utan all korthantering sköts av Paysons säkra system. När beställningen hos Lammboden är genomförd överförs du till Paysons betalsida där du får fylla i dina uppgifter. För mer information om Payson, gå in på deras hemsida www.payson.se.

- Swish - kostnad 0 kr

Frakt och leveranstid
Varorna skickas med DHL som paket till närmsta ombud, eller posten varubrev som delas ut i din brevlåda. 

Din försändelse skickas vanligen 1-4 dagar efter beställning/betalning och normalt levereras den inom 1-7 arbetsdagar efter försändelsen är skickad (OBS för lammskinnsprodukter gäller andra leveranstider, se nedan). Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning eftersom det vanligen tar 3 bankdagar innan vi kan se att pengarna har kommit in på bankgirot.

För lammskinnsprodukter kan det ibland ta längre tid även om det står att de finns i lager eftersom de sys här i ateljén och ibland sys upp först vid beställning. Vid behov av lammskinnsprodukterna till ett speciellt datum är det viktigt att meddela oss detta. För det mesta skickas lammskinnsprodukterna inom 14 dagar efter beställning, men vid hög orderingång kan det ibland ta längre tid. 

Vid beställning i webbutiken går det ut ett mejl när varan skickas. Om du inte fått varan i brevlådan eller ett aviseringsmejl eller sms inom 5 vardagar efter att din beställning har gått iväg från oss, måste du kontakta oss på info@lammboden.se så att paketet inte går tillbaka till Lammboden igen. 

Vid slutförsäljning meddelas du skriftligen via e-post eller per telefon. Vi meddelar också när slutsålda varor åter beräknas inkomma för leverans. Om du förskottsbetalat din order och du önskar häva köpet på grund av en kraftigt försenad leverans betalar vi tillbaka förskottsbetalningen senast inom 20 dagar.

Outlösta brev och paket
Om ett paket/brev kommer i retur till Lammboden skickas varorna inte ut till dig igen, du får i stället en återbetalning på din köpesumma minus 350 kr för att täcka våra kostnader för expediering, packning, emballage frakt, returfrakt, returbehandling. Om köpesumman varit lägre än 300 kronor skickas en faktura med 14 dagars kredit på det överskjutande beloppet. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med f.n. 50 kr. Vid utebliven betalning efter påminnelse vidtar vi betalningsrättsliga åtgärder.

Fraktkostnader

- Fraktkostnad
Lammboden erbjuder alla kunder inom Sverige en fast fraktkostnad på 49 kr

Om du väljer att hämta varorna i gårdsbutiken i Stånga läggs ingen fraktkostnad på beställningen. Det går då bra att ringa in sin beställning.

För kunder som bor i Visby kan fri leverans ordnas efter överenskommelse. Kontakta info@lammboden.se innan beställningen genomförs.

Transportskada
Upptäcker du att varorna är transportskadade när du mottager dem, skall du anmäla detta till fraktbolaget eller utlämningsstället snarast. Tänk på att behålla emballaget tillsammans med varorna. Lammboden står för returfrakten och ny utleverans. Kontakta oss vid eventuella frågor.

Reklamationer
Har du fått en skadad eller felaktig vara ber vi dig kontakta oss omedelbart på e-post: order@lammboden.se, så att vi kan rätta till felet. Ha ditt ordernummer till hands vid kontakt med oss. Ersättningsleverans sker naturligtvis helt utan kostnad för dig. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss. Vid eventuella reklamationstvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut. Som kund har du rätt att reklamera en vara i upp till tre år. Detta kräver dock att felen inte kan skyllas på felaktigt bruk, normalt slitage eller annan skadeförvållande åtgärd som medför felen.

Öppet köp/Bytesrätt/Ångerrätt
Som privatperson har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Vill du utnyttja ångerrätten kontakta oss inom 14 dagar efter att du har erhållit varan. Ångerrätt gäller för oanvända produkter. Varorna måste återsändas väl förpackade i av Posten godkänt emballage. Köparen står för kostnaden för returfrakten. Vi betalar tillbaka dina kostnader som du hade för varan vid beställningen senast inom 30 dagar efter att vi har fått tillbaka varan från dig. Observera att ångerrätt inte gäller livsmedel eller specialsydda varor om inte annat avtalats. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Kontakta oss via e-post info@lammboden.se för mer information, innan du returnerar varan. Uppge ordernummer, vilken vara det gäller samt gärna en anledning till varför du ångrar ditt köp. Du kan läsa mer om vilka rättigheter du har som Internetkund på konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se

Reservationer
Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser och villkor utan varsel. Det är viktigt att du tar del av våra villkor innan beställningen godkänns. Det är villkoren och priserna vid beställningstillfället som gäller. Vi reserverar oss för uppenbart felaktiga uppgifter samt slutförsäljning. Vi försöker förmedla så rättvisa bilder över våra varor som möjligt, men vi kan ej helt garantera att bilderna återger varornas exakta utseende.

Cookies
Lammbodens nätbutik använder cookies. En cookie är en textfil som en webbserver lägger in på er hårddisk. Cookies används bl.a. för att beställningsfunktionen ska fungera. Utan cookies skulle det inte vara möjligt att backa i beställningen utan att behöva fylla i alla uppgifter på nytt varje gång. Ni kan välja att stänga av användandet av cookies via er webbläsare. Detta kan dock innebära att ni inte får tillgång till alla sidor samt att ni inte har möjlighet att handla i vår nätbutik. Mer information om cookies finns att läsa på Post- och Telestyrelsens webbplats, www.pts.se.

Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, leverantörers leveransförseningar samt därmed jämförbara händelser utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.